Blog Layout

Hva signerer du egentlig på når du erklærer ansvarsrett?

Linda Solberg • February 1, 2022

"Jeg signerer bare på det arket jeg får levert
av arkitekten jeg, så går det i orden.."



Er du en av disse?


Vi får henvendelser fra virksomheter i bygg/anlegg som har kommet i den situasjonen at de må dokumentere oppfyllelse av lovkravene da de har erklært ansvarsrett for prosjektering og/eller utførelse. Her skal vi se på de mest vanlige utfordringene vi ser på i samarbeid med våre kunder.



Prosjektering


Hvilket ansvar tar du på deg ved å være ansvarlig prosjekterende?


Det stilles en rekke krav til prosjekterende, og noen nevnes her;

  • Innfri kvalifikasjonskrav for en selv/UE
  • Påse kvalitetssikring
  • Produktdokumentasjon
  • Situasjonsplan
  • Avfallskartlegging
  • Påse sikringstiltak
  • Ivaretakelse av grensesnitt
  • Varslingsplikt ved endringer eller ulovlige forhold
  • FDV
  • Avvikshåndtering




Hvordan imøtekommer du kravet til kvalitetssikring av prosjektering?

Man må ha en skriftlig rutine som beskriver hvordan man kvalitetssikrer egen prosjektering. Rutinen skal beskrive hvordan det sikres at tekniske krav til byggverk/anlegg er oppfylt. Rutinen skal også beskrive hvordan krav i planbestemmelser, vilkår gitt i tillatelser og eventuelle særskilte krav til prosjekteringen er oppfylt.


Når rutinen er på plass, så skal den anvendes i praksis, og det vil si at man må kunne dokumentere at rutinen og regelverket følges. Det å dokumentere utført kvalitetssikring av prosjekteringen kan gjøres gjennom utfylling av sjekklister eller tilsvarende. Det er viktig at sjekklister kan identifisert med tiltak, kommunenavn og gårds- og bruksnummer. 




Utførelse

Hvilket ansvar tar du på deg ved å være ansvarlig utførende?

Det stilles en rekke krav til utførende, og noen nevnes her;

  • Innfri kvalifikasjonskrav for en selv/UE
  • Påse kvalitetssikring mot produksjonsunderlag
  • Produktdokumentasjon
  • Evt plassering av tiltak iht situasjonsplan
  • Følge opp avfallsplaner og miljøsanering
  • Påse gjennomføring av sikringstiltak
  • Ivaretakelse av grensesnitt
  • Levere grunnlag for gjennomføringsplan
  • Varslingsplikt ved feil i prosjektering, endringer eller ulovlige forhold
  • FDV
  • Avvikshåndtering





Hvordan imøtekommer du kravet til kvalitetssikring av utførelse?

Man må ha en skriftlig rutine som beskriver hvordan man kvalitetssikrer egen utførelse. Rutinen skal beskrive hvordan det sikres at utførelsen er i samsvar med produksjonsunderlaget (det kan være f.eks tegninger og beskrivelser). Rutinen må også innebære sikring av at eventuelle vilkår gitt i tillatelser eller særskilte krav til utførelsen er oppfylt. 


Dokumentasjon av at rutinen følges kan gjøres gjennom utfylling av sjekklister. Her er det viktig at det refereres til hvilket produksjonsunderlag utførelsen er kontrollert opp i mot (f.eks tegningsnummer/revisjonsnummer). Det er viktig at sjekklister kan identifisert med tiltak, kommunenavn og gårds- og bruksnummer. 





Innleie av andre foretak som arbeider på din ansvarsrett

Hvordan imøtekommer du kravet til vurdering og oppfølging av UK/UE?

Dersom man tilknytter deg andre virksomheter som arbeider på din ansvarsrett og ikke erklærer egen i prosjektet må du ha rutiner for hvordan man vurderer og styrer underkonsulenter/underentreprenører (UK/UE). Det vil si hvordan man sikrer at UK/UE er kvalifisert for den jobben de skal gjøre og hvordan de skal styres i løpet av prosjektperioden. Av rutinene man har skal det også komme frem en avgrensning av hva virksomheten har kompetanse til å ta på seg av oppgaver innen sine godkjenningsområder som ansvarlig prosjekterende og utførende.


Vurdering og oppfølging av UE/UK må også dokumenteres, dette kan man f.eks gjøre gjennom å ha en god sjekkliste som fylles ut, og samle inn tilhørende dokumentasjon.

Man er også ansvarlig for at utførelsen dokumenteres og man må følge opp at man får inn kvalitetssikringsdokumentasjon fra de innleide/at kvalitetssikringsdokumentasjon utarbeides.



Avvikshåndtering

Når det gjelder avvikshåndtering etter Plan- og bygningsloven så er det kvalitetsavvik som omhandles (HMS- avvik faller inn under Internkontrollforskriften).


Man er pliktig til å ha rutiner for å identifisere, behandle og lukke kvalitetsavvik, i tillegg til at det arbeides for å forebygge gjentakelse. I praksis betyr dette at man må sørge for at avvik meldes inn i kvalitetssikringssystemet, behandles og lukkes. Avviksbehandlingen skal også vise til forebyggende tiltak for å hindre gjentakelse, da forbedring er målet med avviksrapporteringen. 










Lovkrav:

Plan- og bygningsloven: § 23-3, § 23-5, § 28-2
Byggesaksforskriften: § 10, § 11-3, § 12-3, § 12-6

TEK17 § 2








Lovkrav:

Plan- og bygningsloven: § 23-5, § 24-1
Byggesaksforskriften: § 10-1 første og andre ledd bokstav a, § 12-3 bokstav a

TEK 17 Kap. 2











Lovkrav:

Plan- og bygningsloven: § 23-3, § 23-6, § 28-2

Byggesaksforskriften: § 10-1 første og andre ledd bokstav a og b, § 12-4, § 12-6







Lovkrav:

Plan- og bygningsloven: § 23-3, § 23-6, § 28-2
Byggesaksforskriften: § 10-1 første og andre ledd bokstav a og b, § 12-4, § 12-6

TEK17 §2-4











Lovkrav:

Byggesaksforskriften: § 10-1 første og andre ledd bokstav c, § 11, § 12-3 bokstav g,  § 12-4 bokstav i, § 12-6 tredje ledd















Lovkrav:

Byggesaksforskriften: §1-2 bokstav j, § 10-1 første og andre ledd bokstav d, § 12-3 bokstav j,  § 12-4 bokstav l

Hvordan løse det i praksis?


Det finnes mange gode løsninger på disse utfordringene, og uavhengig av arbeidsprosesser og ansvarsfordeling så innebærer det først av alt at man må få oversikt over de kravene man faller inn under, så kan man arbeide systematisk for å overholde dem. Stikkord for å få dette til å fungere i praksis er gode hjelpemidler (som brukervennlig programvare/styringssystem), klar ansvarsfordeling, og søk hjelp dersom man tenker dette er "uoverkommelig".


Ønsker du veiledning og bistand til å forstå og overholde kravene?

Ta kontakt!

By Linda Solberg January 7, 2025
Fokuset på miljø og bærekraft har generelt økt i samfunnet - øk din konkurransekraft! * 75 % foretrekker å kjøpe varer og tjenester fra miljøsertifiserte virksomheter * I offentlige anskaffelser skal bærekraft og miljø vektes 30 % * 90% av miljøfyrtårnsertifiserte virksomheter anbefaler andre det samme Ved å miljøsertifisere din virksomhet; tar du ansvar for fremtiden kan du øke potensiale og resultatet i din bedrift øker konkurransekraften din Bli med på vårt uformelle informasjonsmøte om miljøsertifisering! Når: Tirsdag 21. januar kl 08.30 - 09.30 (det vil bli tid til spørsmål og diskusjon i underveis eller i etterkant) Hvor: Teams Gratis! Påmelding (uforpliktende): Meld på her! (Har du utfordringer med påmelding, send en epost: linda@fagkonsulentene.no)
By Linda Solberg December 18, 2024
Vi ønsker å bidra til det grønne skifte, og veileder deg gjerne i prosessen mot å bli Miljøfyrtårnsertifisert. Fastpris Miljøfyrtårnsertifisering ved signering i 2024; 14 990,- * Vi veileder deg også til hvordan du kan løse kriteriene på beste måte for din virksomhet dersom du ønsker utvidet veiledning - noe som gir en effektiv sertifiseringsprossess.
Share by: