Hva er sentral godkjenning?
Sentral godkjenning er en frivillig kvalitetsordning som viser at foretaket oppfyller kravene til faglige kvalifikasjoner, kvalitetssikringsrutiner og seriøsitet i Byggesaksforskriften (SAK10). Dette kan du bruke i din markedsføring. En godkjenning varer 3 år av gangen, og må fornyes.
Krav til aktivt kvalitetssikringssystem og HMS- system
Sentral godkjenning, og det å påta seg ansvarsrett generelt/utføre ansvarsbelagt arbeid, innebærer at man må følge byggesaksforskriften.
Direktoratet for Byggkvalitet fører tilsyn med sentralt godkjente foretak for å sjekke at kvalitetssikringsrutinene til foretaket ditt er i samsvar med SAK10 og at de er aktivt i bruk. Det er derfor viktig at man har et aktivt kvalitetssikringssystem som brukes i hverdagen og som inneholder det som byggesaksforskriften krever.
Man må heller ikke glemme HMS-kravet som kommer gjennom Internkontrollforskriften.
Har du behov for hjelp til kartlegging og oppfølging av lovkravene i hverdagen,
Hva kreves av dokumentasjon for å søke om sentral godkjenning?
Når man søker sentral godkjenning så leveres det inn dokumentasjon knyttet til oppfyllelse av de krav som settes i byggesaksforskriften, samt at man har et HMS system iht Internkontrollforskriften.
For å søke om sentral godkjenning må man dokumentere:
Dette må du bekrefte at foretaket ditt oppfyller:
Dette er valgfritt:
Du kan lese mer om sentral godkjenning på DIBK sine nettsider her!
Ønsker du bistand til å søke om sentral godkjenning, fornyelse eller endring av godkjenning så kan vi hjelpe deg, send oss en epost eller ring oss på 93812658.
Vi holder til i Fredrikstad og på Biri, og våre fysiske prosjekter strekker seg til Viken, Vestfold, Oslo og Innlandet. I den digitale verden er vi aldri langt unna deg!