Blog Layout

Den kontinuerlige oppfølgingen i hverdagen

Linda Solberg • January 4, 2023


Har du oversikt over hvilke krav som stilles til deg?


Følges disse opp i hverdagen slik at du kan dokumentere arbeidet ved eventuelle tilsyn eller uenigheter i etterkant?


Det er god økonomi i å "plukke disse steinene ut av skoen", da går veien videre så mye enklere, og du kan gå med ryggen rak og vite at alt er som det burde være!


Her skal vi ta utgangspunkt i en noen enkle caser, og se litt på de krav som er relevante knyttet til HMS (Internkontrollforskriften med flere) og kvalitetssikring (Plan- og bygningslovgivningen).


De tre casene er:

  • Case 1: "Den typiske byggmesteren", som omtaler et eksempel der man er både ansvarlig søker, prosjekterende og utførende i tillegg til å være hovedentreprenør og hovedbedrift.
  • Case 2: "Den typiske rørleggern'n eller anleggsvirksomheten" som gjelder dere som er prosjekterende og utførende.
  • Case 3: "Den typiske taktekker'n", som knyttes til dere som bare er utførende



Dette er ikke en fullstendig liste over krav, men en bevisstgjøring knyttet til det å ta del i et bygge- eller anleggsprosjekt med hensyn på HMS og kvalitetssikring. Det er viktig å være bevisst på hvilket regelverk man faller inn under, og denne artikkelen begrenses kun til et fåtall av dem.



Den typiske byggmesteren

- som påtar seg søkerfunksjonen, prosjektering og utførelse, samt har rollen som hovedbedrift

Vi ser for oss bygging av en enebolig, der virksomheten er ansvarlig søker, prosjekterende og utførende. Man har rollen som hovedentreprenør og hovedbedrift, og skal tilknytte seg underleverandører og underentreprenører, både på egen ansvarsrett og under virksomhetens ansvarsrett.





Krav knyttet til internkontroll;

Som hovedbedrift har man ansvar for samordning av HMS på byggeplassen i tillegg til å ha HMS ansvar for egne ansatte. Dette innebærer for eksempel å ha en overordnet HMS plan for prosjektet hvor man samordner virksomhetenes internkontroll, definerer de risikoer og tiltak som er aktuelle i prosjektet, går felles vernerunder, samordner avviksregistrering, kontrollerer relevante kursbevis, stikkprøvekontroll av HMS kort etc. Man bør samle inn HMS dokumentasjon fra de involverte virksomhetene, og se til at alle etterlever prosjektets retningslinjer for HMS.


Det vil si at man bør kunne dokumentere:

  • HMS plan inkl. beredskapsplan, varslingsplan etc.
  • Risikovurdering
  • Oversikt over prosjektets avvik
  • Se til at det finnes riggplan der førstehjelpsutstyr, brannslukningsutstyr etc. er merket ut
  • Vernerundereferater der alle fagområder er inkludert
  • Stoffkartotek
  • Innregistrering på byggeplass (dersom man har innføring i prosjektets HMS)
  • kursbevis/kompetanse innenfor de fagfelt man utfører oppgaver  (f.eks. liftkurs, varme arbeider kurs, anhukerkurs, kurs for arbeid i høyden etc.)

Som hovedleverandør (der kunde er næringsvirksomhet) er det krav til å følge opp påseplikt, som vil si at man skal påse at lønns- og arbeidsvilkår hos virksomhetens underleverandører er i overensstemmelse med gjeldende allmenngjøringsforskrifter og har rutiner for hvordan dette ivaretas.



Krav knyttet til Plan- og bygningsloven:

Her hvor man påtar seg ansvarsrett for rollen som ansvarlig søker, prosjekterende og utførende så må man ha rutiner som forteller hvordan man skal ivareta de kravene som knyttes opp mot hver av disse funksjonene. Det å jobbe på søknadspliktige prosjekter utløser krav til ivaretakelse av blant annet kvalitetssikring, dokumenthåndtering, organisering, oppdatering av kunnskap, avviksbehandling med mer. Det er svært viktig at disse rutinene er tilpasset din bedrift og hvordan dere oppfyller kravet.

Vi skal ikke konkret definere alle kravene knyttet til Plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter her, det vil bli en omfattende liste. Men en god start finner man i kapittel 10 i byggesaksforskriften som utdyper krav til kvalitetssikring og kapittel 12 i samme forskrift som spesifiserer kravene knyttet til hver enkelt funksjon (søker, prosjekterende, utførende, uavhengig kontroll). Her ser vi at det er utfordringer for mange i hverdagen. Det er viktig å ha et klart bilde av hva dette innebærer. 


Typisk kan det være rutiner som forteller:

  • hvordan man  identifiserer, ivaretar og dokumenterer kravene knyttet til søkerfunksjonen (SAK10 §12-2), prosjektering (SAK10 §12-3), utførelse (SAK10 §12-4) og uavhengig kontroll (SAK10 § 12-5).
  • hvordan man ivaretar kravet til kvalitetssikring av eget arbeid (spesielt prosjektering, utførelse). For prosjekterende bør det beskrives hvordan man sikrer at tekniske krav til byggverk/krav i planbestemmelser/vilkår gitt i tillatelser/eventuelle særskilte krav  er oppfylt. For utførelse går det i stor grad på at produksjonsunderlaget følges. 
  • hva man har kompetanse til å gjøre selv, og hvordan du kvalitetssikrer og styrer andre virksomheter du har knyttet til deg (f.eks. underleverandører), som inkluderer oppfølging i prosjektperioden. Den som har signert ansvarsretten er ansvarlig for at pålagt dokumentasjon utarbeides uavhengig om oppgaven er utført av innleid foretak, derfor er det viktig å påse at slik dokumentasjon blir levert inn ved innleie.
  • hvordan dokumenthåndtering gjennomføres, og versjonshåndtering og videreformidling sikres
  • hvordan avviksprosessen (innmelding, behandling , forebyggging og lukking) gjennomføres i praksis
  • hvordan organisering/organisasjonsplan er gjennomført
  • hvordan man holder seg oppdatert på de krav som knytttes til de oppgaver som utføres og de godkjenningsområder man arbeider inn under

Med flere.


Vi må også kunne dokumentere at disse rutinene følges i praksis, dokumentasjon er typisk:

  •   avviksrapporter
  • sjekklister knyttet til prosjektering/utførelse/uavhengig kontroll. Det er viktig at sjekklister er identifiserbare med type tiltak, kommunenavn og gnr/bnr, samt har sporbarhet til forutsetninger og krav (det vil si for prosjekterende må de si noe om hvilke tekniske krav som er ivaretatt, for utførelse vil det si henvisninger til produksjonsunderlaget, f.eks. tegningsnummer og revisjonsnummer tilhørende produksjonsunderlaget). Sjekklister må gjerne inneholde bilder.

Den typiske rørleggern'n eller anleggsvirksomheten

- entreprenør som kun påtar seg prosjektering og utførelse

I de tilfeller der man påtar seg hele prosjektet med alle funksjoner (søk, pro, utf) vi eksemplet over være relevant.


Dersom vi tenker oss at man kun har prosjektering og utførelse (og ikke ansvar som hovedbedrift), hva må man da forholde seg til?


Krav knyttet til internkontroll;

Man har ansvar for HMS arbeidet knyttet til egne arbeider, samt å koordinere med andre på bygge-/anleggsplassen slik at kollektiv HMS er ivaretatt. 

Dette kan innebære å:

  • sette seg inn i hovedbedriftens HMS plan/retningslinjer for HMS på prosjektet og delta på felles vernerunder
  • utarbeide egen HMS plan for prosjektet som sier noe om hvordan man håndterer HMS'en for sine egne arbeider
  • utarbeide risikovurdering, der man også definerer tiltak som skal iverksettes (enten det er risikoanalyse, SJA  etc.)
  • utarbeide internt stoffkartotek og bidra til at prosjektets felles stoffkartotek er komplett
  • se til at egne ansatte gjennomgår eventuell førstegangs innregistrering på byggeplass og registrerer seg inn/ut daglig videre gjennom prosjektet 
  • melde i fra og håndtere HMS  avvik/uønskede hendelser
  • påse at man har kursbevis/kompetanse innenfor de fagfelt man utfører oppgaver (f.eks liftkurs, varme arbeider kurs, anhukerkurs, kurs for arbeid i høyden, opplæring for arbeid i grøft, ADK etc)

Med mer.


For bedrifter som utfører gravearbeider/arbeider i grøft er det spesifikke krav knyttet til groper og sikring, grøfteplaner, opplæring i graving og arbeid i gravegroper, risikohåndtering og informasjon etc. (Forskrift om arbeid kap. 21). I tillegg har man de lokale VA normene som gir retningslinjer for de konkrete kommunene med hensyn på vann- og avløpsinstallasjoner. 



Krav knyttet til Plan- og bygningsloven;

Her vil kravet i stor grad være likt som for "den typiske byggmesteren", men det avgrenses på funksjon. Det vil si at om du kun påtar deg prosjektering og utførelse, så trenger du ikke rutiner som ivaretar rollen som ansvarlig søker. Men man må fortsatt ha rutiner som sier noe om  blant annet;

  • identifisering, ivaretakelse og dokumentasjon av krav knyttet til prosjektering og utførelse
  • kvalitetssikring av egne arbeider
  • egen kompetanse, og kvalitetssikring og styring av underleverandører (dersom man leier inn andre å sin ansvarsrett)
  • dokumenthåndtering
  • avviksprosessen
  • organisering
  • oppdatering av kunnskap

Med mer.


Det er svært viktig at disse rutinene er tilpasset din bedrift og hvordan dere oppfyller kravet.


Vi må dokumentere at rutiner er fulgt opp, og dokumentasjon kan være:

  • avviksrapporter
  • sjekklister knyttet til prosjektering/utførelse. Det er viktig at sjekklister er identifiserbare med type tiltak, kommunenavn og gnr/bnr, samt har sporbarhet til forutsetninger og krav (det vil si for prosjekterende må de si noe om hvilke tekniske krav som er ivaretatt, for utførelse vil det si henvisninger til produksjonsunderlaget, f.eks. tegningsnummer og revisjonsnummer tilhørende produksjonsunderlaget). Sjekklister må gjerne inneholde bilder.

Den typiske taktekker'n
- entreprenør som kun påtar seg utførelse

Taktekkeren er i mange tilfeller prosjekterende og utførende, eller bare utførende. Dersom man har begge funksjoner, så vil eksemplet i case 2 være relevant, så i dette tilfellet tar vi for oss kun utførelse uten at man leier inn underleverandør på sin ansvarsrett.

Hva må man da forholde seg til?


Krav knyttet til internkontroll;

I dette tilfellet vil kravet til HMS arbeid være det samme som i case 2, men det må tilpasses den type arbeid man utfører. Det vil i dette tilfelle innebære større fokus på f.eks. brann, sikring av materialer mot vind og fallskader/arbeid i høyden.





Krav knyttet til Plan- og bygningsloven;

Kravet avgrenses av hvilken funksjon man påtar seg, og dermed til de krav som relateres til utførelse. Da trenger du rutiner som ivaretar rollen som ansvarlig utførende, som forteller hvordan man i praksis håndterer blant annet;

  • identifisering, ivaretakelse og dokumentasjon av krav knyttet til utførelse
  • kvalitetssikring av egne arbeider
  • avgrensning av egen kompetanse
  • dokumenthåndtering
  • avviksprosessen
  • organisering
  • oppdatering av kunnskap

Med mer.


Det er svært viktig at disse rutinene er tilpasset din bedrift og hvordan dere oppfyller kravet.


Vi må dokumentere at rutiner er fulgt opp, og dokumentasjon kan være:

  • avviksrapporter
  • sjekklister knyttet til utførelse. Det er viktig at sjekklister er identifiserbare med type tiltak, kommunenavn og gnr/bnr, samt har sporbarhet til forutsetninger og krav (for utførelse vil det si henvisninger til produksjonsunderlaget, f.eks. tegningsnummer og revisjonsnummer tilhørende produksjonsunderlaget). Sjekklister må gjerne inneholde bilder.

Det er mange krav å forholde seg til, og her defineres noen av dem.

Har du behov for veiledning for hvilke krav som gjelder for din virksomhet, eller bistand for å få gjennomført dette i praksis?

Da hører vi gjerne fra deg, og ser på en løsning sammen.


Les mer om bistand her!


By Linda Solberg January 7, 2025
Fokuset på miljø og bærekraft har generelt økt i samfunnet - øk din konkurransekraft! * 75 % foretrekker å kjøpe varer og tjenester fra miljøsertifiserte virksomheter * I offentlige anskaffelser skal bærekraft og miljø vektes 30 % * 90% av miljøfyrtårnsertifiserte virksomheter anbefaler andre det samme Ved å miljøsertifisere din virksomhet; tar du ansvar for fremtiden kan du øke potensiale og resultatet i din bedrift øker konkurransekraften din Bli med på vårt uformelle informasjonsmøte om miljøsertifisering! Når: Tirsdag 21. januar kl 08.30 - 09.30 (det vil bli tid til spørsmål og diskusjon i underveis eller i etterkant) Hvor: Teams Gratis! Påmelding (uforpliktende): Meld på her! (Har du utfordringer med påmelding, send en epost: linda@fagkonsulentene.no)
By Linda Solberg December 18, 2024
Vi ønsker å bidra til det grønne skifte, og veileder deg gjerne i prosessen mot å bli Miljøfyrtårnsertifisert. Fastpris Miljøfyrtårnsertifisering ved signering i 2024; 14 990,- * Vi veileder deg også til hvordan du kan løse kriteriene på beste måte for din virksomhet dersom du ønsker utvidet veiledning - noe som gir en effektiv sertifiseringsprossess.
Share by: