Blog Layout

Anerkjennelse av medarbeidere, hvordan kan det påvirke virksomhetens økonomiske og psykososiale resultat?

Linda Solberg • August 5, 2021

Jeg skrev nylig min masteroppgave om hvordan medarbeidere opplever  anerkjennelse fra sin leder, og hvordan medarbeideren tenker at det påvirker deres motivasjon i arbeidshverdagen.


Oppgaven i sin helhet kan lastes ned her!


At anerkjennelse er viktig for medarbeiderens motivasjon og opplevelse av arbeidshverdagen, og at dette også spiller inn på virksomhetens resultat gjenspeiler seg i undersøkelsen. En motivert medarbeider yter mer, og strekker seg lenger for sin arbeidsplass sammenlignet med en medarbeider som ikke føler seg sett på jobb. Konsekvensene av å ikke føle seg sett er tydelige.



Videre skal vi se på noen interessante funn.


Er du som leder oppmerksom på å anerkjenne dine medarbeidere?

Oppfatter medarbeiderne dine at du faktisk er anerkjennende?


Her er det mange faktorer som spiller inn, og det at hver enkelt verdsetter forskjellige typer anerkjennelse gjør det vanskeligere å sikre at alle føler seg anerkjent. Man må kjenne sine medarbeidere og være bevisst at ikke alle ønsker anerkjennelsen på den måten man selv ønsker.



Hvordan opplever medarbeiderne anerkjennelse, og hva savner de?


Dette er hva flertallet av informantene anser som anerkjennelse;

Her ser vi at det er flere aspekter som spiller inn, men respektfull kommunikasjon, det at jobben man gjør blir sett og å få positive og negative tilbakemeldinger blant flere andre fremstår som svært viktig.


Hva med de tilfeller der medarbeiderne føler manglende anerkjennelse?

Da får vi dette noe mer komplekse bildet;


Noen oppsummerende ord er ønsker om å bli mer verdsatt, å bli mer sett ute på prosjekt og en større bevisstgjøring rundt stort arbeidspress.


Men en oppfattelse av at "leder tror nok en er anerkjennende" er noe som gjentas, tror man som leder det?

I såfall, stemmer det? stemmer det ikke? Det vil være viktig å få avklart om man ønsker å jobbe med denne motivasjonsfaktoren.




I oppgaven har jeg valgt å fremstille alle resultatene gjennom stor bruk av sitater, slik at man får et godt bilde på hvordan medarbeidere opplever anerkjennelse. Last ned oppgaven og les disse under resultater.



Om vi tenker litt videre nå som vi har kartlagt hvordan medarbeiderne opplever dette idag, hva er de potensielle konsekvensene?




Hva opplever medarbeiderne at anerkjennelse/manglende anerkjennelse betyr for deres motivasjon og hverdag?

Når medarbeider føler seg anerkjent har det en positiv effekt, og her er noen reaksjoner som går igjen;

Ikke så overraskende, en stor andel føler at anerkjennelse er motiverende, det gir en god følelse og man føler seg verdifull. Føler man seg anerkjent så får man lyst til å gjøre en god/bedre jobb.


Men hva med de som ikke føler seg anerkjent?

Resultatet er av vesentlig betydning for virksomheten;



Var du klar over hvilken betydning manglende anerkjennelse kunne ha for medarbeideres motivasjon og innsats?


Viktigheten for virksomhetens resultat gjenspeiler seg her gjennom at de opplevde konsekvensene av manglende anerkjennelse er faktorer som påvirker både det psykososiale og det rent økonomiske resultatet til virksomheten. Kostnader ved sykemeldinger, turnover/oppsigelser/nyansettelser og uproduktive ansatte er omfattende. Det å se sine medarbeidere er et viktig steg i retning av en lønnsom drift, der også de ansatte har en bra arbeidshverdag.


Hvordan jobbe videre med dette? Hvordan få motiverte ansatte?

Det å kartlegge hvordan anerkjennelse og motivasjon oppleves i egen virksomhet gjør det "enklere" å jobbe videre;

- Opplever medarbeiderne at de blir anerkjent fra leder?

- Har man et anerkjennende miljø generelt i virksomheten (også mellom kollegaer)?

- Hvilke andre motivasjonsfaktorer har de ansatte?

- Tar medarbeidere i mot anerkjennelse slik at det blir oppfattet av den enkelte?

etc.


Ja, det er mange faktorer å tenke gjennom, men det er en lærerik og viktig prosess.


Fagkonsulentene hjelper deg gjerne på veien om du ønsker å jobbe videre med dette i din virksomhet.

Et godt psykososialt miljø med produktive ansatte er lønnsomt både for virksomhetens resultat og medarbeidere.


Vi snakkes!


Mvh

Fagkonsulentene v/Linda Solberg

(938 12 658 / linda@fagkonsulentene.no)




By Linda Solberg January 7, 2025
Fokuset på miljø og bærekraft har generelt økt i samfunnet - øk din konkurransekraft! * 75 % foretrekker å kjøpe varer og tjenester fra miljøsertifiserte virksomheter * I offentlige anskaffelser skal bærekraft og miljø vektes 30 % * 90% av miljøfyrtårnsertifiserte virksomheter anbefaler andre det samme Ved å miljøsertifisere din virksomhet; tar du ansvar for fremtiden kan du øke potensiale og resultatet i din bedrift øker konkurransekraften din Bli med på vårt uformelle informasjonsmøte om miljøsertifisering! Når: Tirsdag 21. januar kl 08.30 - 09.30 (det vil bli tid til spørsmål og diskusjon i underveis eller i etterkant) Hvor: Teams Gratis! Påmelding (uforpliktende): Meld på her! (Har du utfordringer med påmelding, send en epost: linda@fagkonsulentene.no)
By Linda Solberg December 18, 2024
Vi ønsker å bidra til det grønne skifte, og veileder deg gjerne i prosessen mot å bli Miljøfyrtårnsertifisert. Fastpris Miljøfyrtårnsertifisering ved signering i 2024; 14 990,- * Vi veileder deg også til hvordan du kan løse kriteriene på beste måte for din virksomhet dersom du ønsker utvidet veiledning - noe som gir en effektiv sertifiseringsprossess.
Share by: