Blog Layout

Hva kreves egentlig i forhold til kvalitetssikring?

Linda Solberg • Feb 26, 2024

Plan- og bygningsloven, SAK10, TEK17 osv definerer hva som forventes av entreprenører i bygg- og anleggsbransjen når det gjelder kvalitetssikringssystem og kvalitetssikring av egne arbeider.


Først er det viktig å være bevisst på at HMS og kvalitetssikring er to forskjellige temaer, med forskjellig tilhørende regelverk og med forskjellige myndigheter som håndhever det. Vi skal se på HMS- kravene i neste innlegg, og lar disse ligge her. 


Det er paragrafer og lovtekster i et stort virvar for mange, men hva kreves egentlig?


Vi skal se mer på dette!



Kravet til å ha et kvalitetssikringssystem og kvalitetssikring av arbeidene ligger i Plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter. SAK10 - byggesaksforskriften gir tydelig retningslinjer for hva man må ha rutiner for, og hva som kreves for å ivareta disse kravene. 


Kravene kan se "meningsløse" og vanskelige ut, men i praksis så er det egentlig ikke så ille. Vi bør også se på hvorfor dette er viktig... Første gang man gjør en jobb så får man betalt for den, men må man gjøre jobben på nytt grunnet reklamasjon eller konflikt av en eller annen grad, er det som regel gratisarbeid. Dette betyr unødvendige kostnader. 


Myndighetene ønsker gode bygg med mindre feil.


Her skal vi oppsummere grunnkravene på en lettfattelig måte. Man må tenke todelt:

1. Grunnleggende nivå - virksomheten - det er her rutiner etc skal ligge. Det skal være en revisjonshistorikk på hva som er revidert når, og hvem som er ansvarlig. Det er her du må starte!

2. Dokumentasjon på at rutinene følges i praksis, her kommer prosjektdokumentasjonen inn. 


Det vil med andre ord si at dersom du ikke har rutiner, men kun har prosjektdokumentasjon med sjekklister og bilder, da dekker du ikke lovkravet.


Det finnes en rekke systemleverandører, noen gode, noen mindre gode!
Du kan også velge å bygge opp ditt eget system.


Vi er gjerne behjelpelig med å vise deg alternativer, bygge det opp fra bunnen, eller bistå deg i å sette sammen et system som har akkurat den dokumentasjonen du trenger - hverken mer eller mindre.


Nøkkelen for at dette skal fungere er at systemet er enkelt, brukervennlig og uten unødvendig mye dokumentasjon - da må du vite hvilke krav du må forholde deg til. Har du kontroll på kravene til hva systemet må inneholde?

Man må ha et kvalitetssikringssystem som inneholder rutiner for å:

  • kartlegge og ivareta alle relevante krav ut fra hvilke ansvarsområder man jobber under (dvs påtar seg/erklærer ansvarsrett for, og de tekniske kravene det innebærer). Her skal man sikre at man følger regelverket som gjelder for arbeidet som utføres. 
  • ivareta de relevante kravene for din funksjon (er du ansvarlig søker? prosjekterende? utførende? kontrollerende? Og har du oversikt over hvilke krav som stilles til hver av disse funksjonene?). Det finner man enkelt i SAK10 kap 12.
  • styre innleide foretak. Her må man definere hva gjør man med egne ressurser, og hva gjør man med innleide ressurser. Dersom man leier inn ressurser som jobber på deres ansvarsrett (ikke har egen i prosjektet), så er det viktig å kvalitetssikre disse underleverandørene og sørge for god avklaring av ansvar og oppfølging, da det er den som signerer ansvarsretten som sitter med ansvaret til sist ved spørsmål fra myndighetene. Denne rutinen må du ha selv om du ikke leier inn underentreprenører, men det forenkler innholdet i rutinen.
  • avdekke, melde inn, behandle og lukke avvik. Hvem melder inn avvik? Hvem har ansvar for å lukke avvik? Hva gjør dere for å forhindre gjentakelse av kvalitetsavvik?

Er man sentralt godkjent, så kommer det noen flere krav. 

Man skal i tillegg ha rutiner for:

  • å ivareta versjonshåndtering, oppbevaring og formidling av dokumentasjon. Hvordan sørger du for at utførende på plassen har siste versjon av produksjonsunderlaget? Hvordan lagres dokumentasjon i virksomheten?
  • organisasjonsplan. Man skal ha en rutine som sier hvordan kravet til utarbeidelse av organisasjonsplan skal ivaretas. 
  • å sikre at man har nødvendige og oppdaterte kunnskaper om kravene som er relevante for de godkjenningsområder man jobber inn under. Hvordan holder du deg oppdatert? 
  • sikre jevnlig gjennomgang av kvalitetssikringssystemet. Her skal man beskrive hvordan man sørger for revisjon av systemet og formidlig av relevant informasjon og endringer til sine medarbeidere.

Er du en sentralt godkjent utførende virksomhet som kun påtar deg ansvarsrett for utførelse, vil dette i praksis si at du må ha ca 7 kvalitetssikringsrutiner - litt avhengig av hvordan man utformer dem.

Er du prosjekterende i tillegg tilkommer det en rutine til!


Dette er ingen uoverkommelig oppgave.
Når systemet og arbeidsrutinen i hverdagen er på plass, så krever det lite tid i hverdagen. Da har man kvalitetssikret jobben, og man har dokumentasjonen man trenger i etterkant ved tilsyn, kontroll eller konflikt.


Hvor deilig er det ikke å kunne ha god samvittighet, og sove godt om natten vel vitende om at alt er i orden?




Gjør det rett og dokumenter tilstrekkelig første gangen, for andre og tredje gang er det gratisarbeid!


Vi hjelper deg gjerne på rett vei, uavhengig av systemvalg og behov!


Ta kontakt :)



Fagkonsulentene AS

938 12 658

Send oss mail!
By Linda Solberg 12 Aug, 2024
Visste du at vi kan hjelpe deg både på kontoret, og ute på prosjekt?
By Linda Solberg 26 Apr, 2024
Fokuset på miljø og bærekraft har generelt økt i samfunnet - øk din konkurransekraft! * 75 % foretrekker å kjøpe varer og tjenester fra miljøsertifiserte virksomheter * I offentlige anskaffelser skal bærekraft og miljø vektes 30 % * 90% av miljøfyrtårnsertifiserte virksomheter anbefaler andre det samme Ved å miljøsertifisere din virksomhet; tar du ansvar for fremtiden kan du øke potensiale og resultatet i din bedrift øker konkurransekraften din Bli med på vårt uformelle informasjonsmøte om miljøsertifisering! Når: Onsdag 5. juni kl 09.00 - 09.30 (det vil bli tid til spørsmål og diskusjon) Hvor: Teams Gratis! Påmelding (uforpliktende): Meld på her! (Har du utfordringer med påmelding, send en epost: linda@fagkonsulentene.no)
Share by: